Uppdaterade föreskrifter från Arbetsmiljöverket om Första Hjälpen

Från och med 1 januari 2025 har Arbetsmiljöverket infört uppdaterade föreskrifter för utrustning av första hjälpen på arbetsplatser. Detta påverkar kraven som ställs på arbetsgivare.

De nya föreskrifterna betonar vikten av att arbetsgivare regelbundet inventerar behovet av utrustning för första hjälpen och planerar nödvändiga åtgärder. En första hjälpen-tavla utgör basen i en sådan utrustning. Om det dessutom finns risk för att partiklar eller ämnen kan stänka eller på annat sätt komma in i ögonen, ska det finnas en lättåtkomlig ögonspolningsanordning. Därför är en ögonduschstation ett bra komplement. Den bör finnas i omedelbar närhet av den plats där arbetet utförs.

 

Glöm inte skyltarna!

Skyltar är en viktig del av första hjälpen-utrustningen för att den snabbt ska vara synlig vid behov. Vi har efterlysande skyltar i hårdplast som lyser i mörkret efter uppladdning i dagsljus eller annan ljuskälla.

 

Sammanfattningsvis innebär de uppdaterade föreskrifterna att arbetsgivare regelbundet behöver utvärdera och säkerställa tillgången till nödvändig utrustning och kompetens för att arbetsplatsen ska bli tryggare och mer förberedd på att hantera akuta situationer. Här kan du ladda hem ett dokument som ger dig hjälp med din kartläggning.

 

 

Se alla första hjälpen-artiklar